Darmflora en gezondheid

 

Onderzoekers ontdekken steeds meer verbanden tussen onze darmbewoners en onze algemene gezondheid. Er huizen rond de honderd biljoen (!) bacteriën in onze darmen, vooral in de dikke darm. Samen hebben ze een gewicht van één tot drie kilogram.

Tijdens het geboorteproces komt een baby in contact met de melkzuurbacteriën aanwezig in de vagina van de moeder en de bacteriën aan de onderzijde van het bekken die afkomstig zijn uit de darm van de moeder. Deze bacteriën krijgen als eerste de kans om het maagdarmstelsel van de baby te koloniseren. Alzo wordt de basis gelegd van de darmflora bij de mens, hetgeen een belangrijke rol speelt in de immuniteit (weerstand).  Kinderen die met een keizersnede geboren worden missen deze belangrijke start. 

Baby's die borstvoeding krijgen hebben meer goede Bifidobacteriëen in hun darmen. Moedermelk bevat stoffen die als prebiotica fungeren (voeding voor gunstige darmbacteriën). 

Gezonde voeding van jongs af  aan is belangrijk. De basis van een gezonde darmflora wordt gelegd tijdens de eerste drie levensjaren. 

Snelle suikers, kunstmatige zoetstoffen en vetten dragen bij tot de groei van slechte bacteriën in onze darmen. Naast voeding hebben ook bepaalde medicijnen (ontstekingsremmers, antibiotica, maagzuurremmers), stress, slaaptekort en te weinig lichaamsbeweging een negatieve invloed op de darmflora.

Vroegtijdige blootstelling aan antibiotica leidt tot een verhoogd risico op overgewicht op latere leeftijd.

Dieren in de omgeving zorgen voor een gezonder en gevarieerder microbioom in de darmen.

Als er te veel slechte bacteriën zijn kan onze darmwand stoffen uit onze voeding beginnen doorlaten die eigenlijk niet thuis horen in ons lichaam: chemicaliën, pesticiden, zware metalen, allergenen, microplastics, ... Men spreekt dan van een lekkende darm of 'leaky gut'. Ons afweersysteem reageert daarop en wetenschappers zien nu ook een mogelijk verband met het ontstaan van auto-immuunziekten zoals de ziekte van Crohn, Colitis Ulcerosa, eczeem, psoriasis, astma, reuma en Multiple Sclerose (MS).

Naast fysieke klachten kan een verstoorde darmflora ook een effect hebben op je mentale gezondheid. Negentig procent van het gelukshormoon (serotonine) in ons lichaam, bevindt zich in onze darmen. Dit hormoon is ook belangrijk voor een goede slaapkwaliteit. Slechte bacteriën produceren eiwitten die negatieve effecten hebben op onze hersenen, dit zou mogelijks het ontstaan van  stress, burn-out , ADHD en dementie beïnvloeden.

Met een voedingspatroon dat bestaat uit volkoren graanproducten, peulvruchten, noten, zaden, groenten en fruit krijg je de noodzakelijke hoeveelheid vezels binnen. Die zorgen ervoor zorgen dat de goede bacteriën, die ontstekingsremmend werken, goed floreren. Het westers voedingspatroon brengt amper de helft van de minimum aanbevolen hoeveelheid vezels (29 gram/dag) aan en bevat te veel vetten, geraffineerde suikers en geraffineerde graanproducten (wit brood, witte pasta, witte rijst). Die combinatie geeft ongezonde bacteriën de kans om de overhand krijgen, dit zou  ook gerelateerd zijn aan obesitas en diabetes type 2.

Vezels hebben ook een bulkeffect. Ze zorgen voor een verzadigingsgevoel, een tragere maaglediging en daardoor een betere opname van nutriënten in de dunne darm. Ze binden cholesterol en schadelijke chemicaliën in ons voedsel zodat die met de stoelgang verwijderd worden, zorgen dat de ontlasting vlotter verloopt en zijn voedsel voor gezonde darmbacteriën.

MIJN DARMMICROBIOOM (vetarm volwaardig plantaardig voedingspatroon) IN VERGELIJKING MET HET REFERENTIE OMNIVOOR MICROBIOOM VAN HET VLAAMS DARMFLORA PROJECT :

Opvallend is het grote verschil in de aanwezigheid van Bacteroides en Prevotella bacteriën.

Een plantaardig voedingspatroon dat rijk is aan vezelrijke koolhydraten  geeft een Prevotella type microbioom, een voedingspatroon dat gedomineerd wordt door eiwitten en dierlijke vetten geeft een Bacteroides type microbioom. Bacteroides bacteriën worden geassocieerd met een verhoogd risico op darmkanker. 

"Uit onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Nature ( Sonnenburg E.D., Smits S.A., Tikhonov M. et al. (2016). Diet-induced extinctions in the gut microbiota compound over generations. Nature 529: 212-215.), blijkt dat de veranderingen in de darmflora door een vezelarm dieet binnen een generatie nog kan worden hersteld door de juiste voedingsvezels te gaan eten. Maar dit helpt niet meer als er al generaties lang vezelarm wordt gegeten omdat er dan bacteriesoorten uit de darm zijn verdwenen. Om de darmflora te herstellen moeten deze ontbrekende darmbacteriėn aan de darm worden toegevoegd in combinatie met een vezelrijk dieet.

Een vezelarme voeding leidt dus tot veranderingen in de darmflora en kan een onherstelbaar verlies van bepaalde darmbacteriėn over de generaties heen tot gevolg hebben. Door een vezelarme voeding worden bepaalde darmbacteriesoorten zo schaars dat zij niet meer op een goede manier worden doorgegeven aan de volgende generatie waardoor ze dreigen uit te sterven. Een vezelrijke voeding is dus niet alleen belangrijk voor uzelf maar ook voor uw (toekomstige) kinderen." ( https://www.natuurdietisten.nl/voeding-en-darmmicrobioom-diversiteit/)


*Kan voeding een medicijn zijn? 'Je darmflora heeft een serieuze invloed op je mentale gezondheid' 

https://weekend.knack.be/lifestyle/culinair/kan-voeding-een-medicijn-zijn-je-darmflora-heeft-een-serieuze-invloed-op-je-mentale-gezondheid/article-normal-1419535.html


*How to Convert Into an Equol Producer

Bepaalde darmbacteriën zetten isoflavonen zoals Daidzein uit soja om in Equol. Hierdoor versterken darmbacteriën de positieve gezondheidseffecten van soja (rijk aan fyto-oestrogenen)  wat resulteert in een nog betere botbescherming, betere controle van menopauzeklachten en een lager risico op prostaatkanker.  

https://nutritionfacts.org/video/how-to-convert-into-an-equol-producer/


The Power of Nutrition (Part 5): The Human Microbiome

https://pan-int.org/de/the-power-of-nutrition-part-5-the-human-microbiome/?fbclid=IwAR149ZeXrCpEgOfOF3SfaMkVHtW9xn5EsfSiCRmIcq0nZ5WQsTLaPH3jsM0


The Impact of Diet and Lifestyle on Gut Microbiota and Human Health

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4303825/


How To Get Healthy Gut Flora And Avoid Inflammation with Brenda Davis R.D

https://www.youtube.com/watch?v=bQuElNkKJP4


Onze buik beïnvloedt ons brein

https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/onze-buik-beinvloedt-ons-brein


Flexibele darmflora wordt beïnvloed door dieet

https://www.natuurdietisten.nl/flexibele-darmflora-wordt-beinvloed-dieet/*


*How to Develop a Healthy Gut Ecosystem

https://nutritionfacts.org/video/how-to-develop-a-healthy-gut-ecosystem/


Leaky Gut and You: The Critical Importance of Gut Bacteria with Michael Klaper, M.D.

https://www.youtube.com/watch?v=Q2d26zwtybs


How To Feed Your Good Bacteria And Take Care Of Your Gut by Roger L. Greenlaw M.D.

https://www.youtube.com/watch?v=_c2SvH7X39g