Dementie voorkomen 

Dementie is de dag van vandaag doodsoorzaak n°3 in België na hart- en vaatziekten en kanker. Men schat dat 1 persoon op 3 geboren na 1950 vroeg of laat de diagnose dementie zal krijgen als we onze levensstijl niet aanpassen. Deze ernstige aandoening die de levenskwaliteit enorm ondermijnt is wel degelijk voor een groot deel voorkoombaar. Een lage graad van chronische ontsteking (oxidatieve stress) vormt de basis van de meeste welvaartsziekten, dit speelt ook een rol in het ontstaan van dementie. Antioxidanten in de voeding zoals vitamine C ( in kiwi, rode paprika, spruitjes, sinaasappel, bessen, aardappelen, broccoli ) , vitamine E ( in noten, zaden, tarwekiemen, avocado's, paprika, groene bladgroenten ),  carotenoïden  (in gele, oranje en rode groenten zoals wortelen, pompoen, zoete aardappel en rode paprika, lutheine en asthaxantine in groene bladgroenten), polyfenolen (zoals taninnen in groene thee, flavonoiden in frambozen, blauwe bessen, druiven, citrusvruchten, tomaat, broccoli, groene blad- groenten en lignanen in lijnzaad, sesamzaad ) gaan ontstekingsreacties neutraliseren.  Ook zink  (  in noten, zaden, pompoenpitten, erwten, bonen, kikkererwten, gistvlokken, wortelen, volle granen, boekweit, gierst, tarwekiemen, zonnebloempitten, groene bladgroenten, zeewier, tofu en tempeh) en  selenium (paranoten, sesamzaad, tahini)  zijn belangrijk voor de gezondheid van ons brein. 

Een slechte doorbloeding van de hersenen door aderverkalking draagt in belangrijke mate bij tot achteruitgang van de geheugenfuncties. Dit is te voorkomen en omkeerbaar door  gezonde voedingsgewoonten. Verzadigde vetten (voornamelijk aanwezig in vlees en zuivel) , te hoge bloedsuikerspiegels bij diabetes, geoxideerde LDL cholesterol door tweewaardig heemijzer in vlees, roken, luchtvervuiling, hoge bloeddruk, Advanced Glycation Endproducts  of AGE's (stoffen die vrij komen bij verhitten van voedsel op hoge temperatuur zoals frituren, roosteren, bakken) beschadigen de bloedvatwanden overal in ons lichaam wat uiteindelijk aanleiding geeft tot vernauwing van de bloedvaten (aderverkalking).

Onze hersenen bestaan voor bijna 60% uit vetten. Persisterende organische polluenten, toxines die geproduceerd worden door de industrie en in het milieu terecht komen  zoals brandvertragers, PCB's, pesticiden, microplastics, hormoonverstoorders in cosmetica, parfums, haarkleuringen, deodorants, blik, plastic verpakkingen zijn vetoplosbaar. Ze komen via de voedselketen ook op ons bord terecht. We stapelen ze op in ons vetweefsel, dus ook in onze hersenen. Onderzoek heeft het verband aangetoond met verminderd IQ bij kinderen, autisme, ADHD en gedragsstoornissen. Een gevarieerd biologisch whole-food vezelrijk plantaardig eetpatroon zal je hersenen veel minder blootstellen aan toxines en geeft je lichaam de kans om zich te ontgiften. 

Tenslotte kunnen we niet genoeg het belang van lichaamsbeweging benadrukken voor het behoud van de hersenfuncties. Onderzoek bij de mens heeft aangetoond dat consistente aërobe lichaamsbeweging (bijv. 30 minuten wandelen per dag) zorgt voor betere geheugen functies,  betere activiteit van het brein en stress bestendigheid, een betere gedragscontrole en betere levenskwaliteit in het algemeen.

Tijdens bewegen en sporten maken onze hersenen en spieren  de groeifactor BDNF ( brain- derived neurotrophic factor) aan die belangrijk is voor het langetermijngeheugen.

Tijdens weerstandstraining of krachttraining  wordt  het groeihormoon IGF-1 geproduceerd door de spieren. Niet alleen goed voor de aanmaak van nieuw spierweefsel, via de bloedsomloop bereikt deze stof de hersenen en bindt zich daar aan specifieke receptoren. Dit resulteert in verbeterde cognitie. 

 

How To Improve Memory: Results From Our Clinical Trials, Steve Blake